STOCKHOLM I DECMEBER 2014

Julen närmar sig med stormsteg. Mörkret ligger tungt över oss och antalet soltimmar känns alldeles för få. Kung Bore är i antågande och med honom den krispiga kylan och de isande vindarna.
 
Trädens grenar svajar nakna mot skyn och blöta löv ligger likt en matta över moder jord.
Fåglarnas kvitter är inte lika glatt och fröjdefullt, och dom liksom vi, har väl gått in i någon form av dvala.
 
Julen - en glädjens tid för många, men också en sorgens tid för andra. En tid för gemenskap men också för eftertanke.
Julejusen tända i hus o hem, doften av nybakade lussekatter och varm glögg väller ut från öppna fönster och  dörrar.
 
Att ta en paus ifrån vardagen och resa bort, är för mig en lyx. Jag gillar inte julen av flera skäl.
Men.... att få komma till storstaden och se de vackert utsmyckade gatorna och butikerna, når ändå mitt
frusna julehjärta. Jag, liksom barnen, står gärna och tittar nyfiket i de stora skyltfönsterna ute på stan och fantiserar om en värld långt bortom denna.
 
Det är svårt att inte glädjas med de små liven, som med tindrande ögon, spända av förväntan
och glädje tittar på tomten som vinkar glatt åt dem. Barn som trånar efter alla vackert inslagna paket, som ligger vid den stora lunsens fötter . Vem är månne den lyckliga?
 
Den vackert upplysta julgranen med alla de färgade kulorna och glitter i alla dess former.
Ängeln som sitter lite på sned i granens topp.  Kanske halvpackad efter att ha smuttat lite för mycket på julens glögg.
Konstgjorda snöflingor, snögubbar och en isgloob så fin.....Mmmmmm ja, så mycket att se och trollbindas av denna juletid.
 
Stockholm med bara 5 soltimmar i november överraskade inte med någon stor sol under min vecka här
heller. Det som slog mig mest var att det blev mörkt så väldigt fort.  Temperaturen kring nollan men det
kändes betydligt kallare med en vind som tidvis friskade på och med vattendragen som ändå ligger så nära.
Men en härlig vecka med mycket avkoppling och fotografering. God mat, god dricka och absolut
trevligt sällskap. Kan jag gärna göra om igen.
 
Ingrid Thim

Hej Monica!
Vilken fin juleskildring, varm och tänkvärd. Dina Stockholmsbilder är mycket vackra, fotade med stor omsorg (förstås!). "Släpade" du runt din nya kamera med flera objektiv och stativ på gatorna i mörkret? Modig kvinna minsann...
Förstår att du haft en härlig vecka och njutit av storstaden samt av din nya ålder ;). "Vår bästa tid är nu..." Stor kram

Svar: Tack Ingrid för ditt inlägg här. Jag hade två objektiv med mig och stativ. Det var nog tur det, för vinden friskade på och mörkret var väldigt påfallande. Man får ta det som det kommer. Skönt lämna vardagen och alla måsten och koppla av, ha kul och finna ny energi. Kram
Monica Dahl