Att bli gammal

Knappt kan hon hålla sig upprätt i sin rullstol. Hennes blick omöjlig att fånga. Hon är som i en annan värld men ändå här, närvarande och redo att bli fotograferad. Hon är uppklädd, hon är kammad och hon är så otroligt söt och fin. Jag känner inte kvinnan men hon berör mig på nåt underligt vis.

När dom sitter vid matbordet och väntar på att bli serverade, sitter jag en bit ifrån och tittar på. En del klarar inte av att äta själv och måste matas. Någon sitter och stjäler mat från grannen bredvid och en tredje kan inte sitta still utan är på väg därifrån gång efter annan medan personalen skyndsamt springer efter. Någon i personalen blir väldigt irriterad och skriker på den gamla tanten. Jag rycker till. Hon är så hård i tonen och jag blir ledsen över att höra på vilket sätt man tilltalar den gamla. Svordomar och tillmälen som jag tycker så fruktansvärt illa om , stör mig enormt och jag har tänkt på det så många gånger efteråt. Om man inte kan hantera denna typ av människor borde man kanske inte jobba inom ett serviceyrke!! Dom är gamla, en del förvirrade och senila. Men det är människor och dom har ett stort värde här i livet och dom förtjänar bli behandlade med respekt.

Men hursomhelst den oroliga damen sätter sig moloket på sin plats igen och mannen bredvid börjar sjunga för henne "vill du se en stjärna, se på mig...." Är dom inte för underbara?
Maten dukas av och de gamla rullas in på sitt rum, eller fram till ett akvarium, dit min mormor ofta blev placerad, för att titta på alla fiskar som simmade fram och tillbaka. Timme ut och timme in och oavsett hon var intresserad eller inte. En kvinna sitter kvar vid matbordet och frågar gång efter annan; ska vi inte äta snart??
Man kan ju inte annat än småle. Dom är för goa.


Ingrid Thim

Du är underbar Monica som ser det viktiga och beskriver det så fint, i ord och bild... min mamma har just påbörjat sitt hundrade år och jag hoppas verkligen att hon får behålla sin värdighet hela livet precis som hon är värd.
Kram Ingrid

Svar: Det hoppas jag också att hon får, Ingrid. Tack för ditt fina inlägg. Kram
Monica Dahl

Helena Adelmann

Vilka fina tankar ... Så mycket medkänsla och det återspeglas i hur du porträtterar din omvärld. Den gamla kvinnan är dig okänd, och ändå inte .. och det känner man när man tittar på den här bilden. Hon kanske inte är "här" och kanske inte heller "nu" .. Men varför skulle hon vara det, säg ... ? Är det konstigt att man drömmer sig bort till den delen av livet när man hade sin familj, sina barn, sitt hem omkring sig ... Är det inte en välsignelse att få drömma sig bort ... bort från vårdare som tappar tålamodet .. och guldfiskar man inte vill titta på. Dina bilder .. och dina ord ... lika vackra .. lika viktiga också <3

Svar: Vilken underbar kommentar, Helena. Den tar jag till mitt hjärta direkt. Kram
Monica Dahl