Bökeberg 5 juli 2020 (mobilbilder)

Söndag 5 juli

Är det verkligen sommar? 

Asfaltsgrå himmel, kraftiga vindar o läckage från ovan. Temperaturen orkar inte upp över 15 så det blir inte shorts o linne idag.

Väntar på bussen. Klockan strax efter 9. Ganska ensamt vid min hållplats men det passar mig utmärkt. Ju färre desto bättre och inte minst i dessa corona tider. 

Turen idag går till bökeberg. En ny vandring och den här gången ska jag gå enligt gps:en och för rutten givna koordinatorer. On my own idag så vi får väl se hur det går. 


Plastiga regnkappor, trasiga paraplyn. Ryggsäckar, vattenflaskor, smågodis, cyklar. Gul buss, grön buss. Väntan. Våta vägbanor. Vackra vyer. Häst o vagn mellan sädesfälten. Cyklister som jagar i gula tröjor.


Framme vid målet. Gps på. Förvirrad. Snorhala färister,omkullvräkta träd. Fjärilar o fågelvitter. Högt gräs. Över dike, mellan o genom höga o blöta ormbunkar. Grankotte i huvudet - aj som f.... Har nu gått över samma dike 5 ggr men nu är jag äntligen rätt på det och vid startpunkt 1. 


Tilltagande regn. Blöt men glad. Doft av våt skog, klibbig hårvax och svett följer mig längs vägen. Traskar på och åt fel håll och innan jag fattat har jag gått upp och ner för samma backe 3 ggr. Passerar Ekholmssjön. Möter lite fler vandrare. En ung pojke står o fiskar från en eka intill strandkanten. Försöker prångla fram mobilen mellan träden o fånga honom på bild. Går inte. Blev blöt om fötterna. 


Fortsätter framåt.Passerar ett träd med texten 44c - här bor nog snurre sprätt. På motsatt sida 3 träd med gula solar och röda kryss. Betyder kanske att "Dessa fäller vi kanske - men ändå inte". 


På väg mot fjällfotasjön. Möte 5 cyklister - hej hej och så var det ögonblicket förbi.En snabb koll på gps:en igen. Jodå, vi är överens. In i ett mörkt skogsparti. Ser ett roligt träd med 2 ben typ. Tar en bild. Gps en börjar hoppa lite. Jag också men av hel andra orsaker - jag är nödig. Kniper ihop. Usch mer regn. 


I boken stod "passera 1 grönt skjul". Jag har nu passerat åtskilliga. Kort stopp - en jäkla sten har letar sig in i skon. Ja inte EN heller utan ett helt gäng. Typiskt - bara för att jag valde bort kängorna idag. Nya markeringar på träden.Blåa solar med röd kärna. Tänker skjuttavla!! (null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


F-n måste jag springa nu också.


Jag når fjällfotasjön och det i boken omtalade röda huset. Härifrån utlovas en strandnära och förtjusande stig. Asså jag antar att allting är relativt. Jag går på en väldigt strandnära stig. Är övertygad om att det inte finns någon närmre vattnet här. Jag är ca 10 m i från och träd o sly skymmer sikten utöver densammma och på höger sida är det ett slags kalhygge.

Plötsligt möts man av en skylt "stopp - nyplanterat". Stannar upp o kliar mig i huvudet ett tag. Vad gör jag nu. Gå tillbaka är faktiskt uteslutet. Jag låtsas att jag inte ser skylten o traskar försiktigt vidare på den upptrampade stigen.


11 km nu avverkade. 


2 rådjur springer över stigen en bit framför mig. Reaktionstiden hos mig är för lång från att se-fatta och få upp mobilen o knäppa en bild. När jag kommit till det sistnämnda är dom redan flera kilometer in i den djupa skogen. Men ibland får man nöja sig med att bara se. 


Och så gick man fel igen. Tillbaka, gör om o gör rätt. Blev vilse i boken där det stod vänster vänster och tyckte att jag bara passerat ett vänster. På banan igen och mot Bökeberg. Nu passerat desamma och kan nu fortsätta mot vad jag tror var MIN startpunkt. 


Gps en flippar nu o verkar liksom jag inte veta åt vilket håll vi ska gå. 

Passerar ett träd som jag sett tidigare på rundan och inte borde se igen, enligt boken. En gul väst hänger på trädet med texeten "syns du inte, då finns du inte". Jag både syns o finns minsann.


Så nu går jag ofrivilligt fram o tillbaka på en sträcka om 50 m o jag börjar känna mig som en äggasjuk höna. Gps:en har svårt bestämma sig och då blir blir det då här.


Jaha och där kom dammen med fikaborden igen. Asså var farao är jag på väg. Går jag bara rundor. Vill hem. Chansar nu.... tycker mig höra biltrafik. 

Genom buskar o snår, en ny damm -den har jag inte sett förut. Och så högt gräs. Usch tycker jag inte om. Igenom bushen - ute på vägen, men på fel plats. Springer!!!! Himlen öppnar sig. Vindarna friskar på. DÄR!! Ser busskuren. Springer igen. Tittar på klockan. Kollar tidtabellen.... bussen går om 1 timme o 20 min. Så var det med det. Mycket motion för ingenting.Lång dag - lång tur.

Sammanfattningsvis- ok runda. Inte många överraskningar. Tror det kan variera med årstiderna, men rent spontant - ingen runda jag längtar efter att få gå igen. Men man måste komma ihåg att vi alla uppfattar saker o ting olika. Batteriet i mobilen slut. Så ock dagens tur. Tjingeling.