Domsten-Helsingborg 16,6 km 12/7-2020

Söndagen den 12 juli (mobilbilder)

Tidig morgon.
Kyrkklockorna ringer nere i byn. Skyndar mig iväg mot nya mål. Tar "mjölkatåget" mot Helsingborg o sen buss vidare mot Domsten. 

Promenerar längs stranden med vinden i ryggen. Det är lite kylslaget idag.

Domsten båtklubb. Rast o badplats. Vad sägs om vitlöksbröd med makrillfilé. 
Ett bad då? Kan avslöja att ingen ligger i böljan blå och jag inte heller särskilt sugen.

.... jag pinnar på.

Följer skåneledens delled SL5. Kommer in i
Naturreservatet Kulla Gunnarstorp. Flotta villor längs strandlinjen avlöses sen av märkliga  vita campinghus. Vindpinade träd, massvis av nyponbuskar, gles talldunge. och Skarvar på sten.

Lämnar skåneleden ett tag. Följer en outmärkt stig uppför och då kommer jag fram till Kulla Gunnarstorps slott o gård. Vackert! Går sen vidare mellan hästhagar o fram till en mölla, sk holländare.  På vägen dit ser jag en för mig lite annorlunda väderstation. Läser på tavlan o småler lite grand.

Har vikt av från strand o hav ännu en gång. Nu väntar En rejäl stigning så bara bita ihop o kämpa på. Trappor finns, så slipper slita i lera.
Väl på topp slår jag på gps:en som visar mig väg dit jag skall gå. 

Sofiero slott nästa stopp-punkt, men jag passerar bara förbi idag. Vädret inbjuder inte och kön känns lite för lång. Fortsätter istället direkt mot Helsingborg.

Gungor i havet. Gungor på land. Minigolf, stor lekplats för såväl stora som små. Restauranger o cafeer. Karuseller och färja mellan Helsingborg och Helsingör. Jo, dom går igen. 

Men själv har jag nu kommit till tågstationen och ska bege mig hemmåt igen. 16,6 km är avverkade och dagens vandring var helt ok. (null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)